Bij elk nieuw jaar horen goede voornemens. Grijp deze gelegenheid aan om nieuwe doelen te bereiken met uw apotheek! Pharmagest geeft u 3 eenvoudige tips om uw omzet te verhogen en uw apotheek winstgevender te maken.
1.Verhoog de gemiddelde besteding
De gemiddelde besteding is de gemiddelde waarde van de aankopen van een klant in uw apotheek. Het is belangrijk om deze gegevens te kennen, zodat u zichzelf een te bereiken doel kunt stellen. In ULTIMATE, uw business software voor officina‘s, kunt u dankzij de beslissingstool eenvoudig de gemiddelde besteding van uw apotheek over een bepaalde periode berekenen.
Vervolgens kunt u eenvoudig bepalen welke gemiddelde besteding u moet bereiken om uw omzet te verhogen. Eenmaal dit doel is vastgelegd, is het aan u om enkele efficiënte acties uit te werken die de besteding kunnen verhogen. Voeg bijvoorbeeld verwante verkoopsproducten toe aan uw software: telkens wanneer u een product verkoopt, herinnert ULTIMATE u en uw team eraan om de patiënt een verwant product voor te stellen (bijv. een ENTEROL voorstellen bij de aflevering van een antibioticum).
2. Doe de daluren de das om
Er zijn momenten waarop u meer verkoopt dan andere. In ULTIMATE kunt u via de beslissingstool eenvoudig zien op welke uren u minder verkoopt. U hebt een duidelijk overzicht van het gemiddeld aantal bezoeken per uur en van de gemiddelde omzet die per tijdslot wordt gegenereerd.
Eenmaal deze “daluren” in kaart zijn gebracht, kunt u maatregelen nemen om ook op deze specifieke tijdstippen patiënten de weg naar uw apotheek te helpen vinden. Hoe doet u dat? Stel bijvoorbeeld een uitzonderlijke promotie in tijdens deze specifieke uren. U kunt tijdens deze uren ook workshops of productdemonstraties organiseren.
3. Bouwen aan patiëntengetrouwheid
Het is belangrijk om uw trouwe patiënten te belonen: degenen die regelmatig in uw apotheek kopen en degenen die het meest uitgeven. De eerste stap is dus om om deze patiënten te identificeren. Hoe doet u dat? In de beslissingstool van ULTIMATE krijgt u een “hitparade” van de beste klanten. U ziet de rangschikking van de “beste patiënten” zowel qua besteding als qua aantal bezoeken.
Vervolgens moet u “beloningen” instellen die deze patiënten aanmoedigen om uw apotheek trouw te blijven. Geef ze bijvoorbeeld in ULTIMATE extra kortingen. U kunt ze ook een speciaal cadeau aanbieden tijdens de feestdagen (denk aan onverkochte artikelen) of ter gelegenheid van hun verjaardag.
U bent nog geen ULTIMATE-klant en wilt meer weten over de mogelijkheden van de software of graag een demo zien?
Bent u een ULTIMATE-klant en wilt u een grondige opleiding krijgen over de beslissingstool?