Voor een winstgevende apotheek is een juiste inrichting van de verkoopruimte van vitaal belang. Een goed uitgeruste apotheek waar de patiënt zich goed voelt, vlot de informatie vindt die hij nodig heeft en snel kan kopen wat hij wil, is een apotheek waar de patiënt tevreden is over zijn winkelbeleving en waar hij graag terugkomt. Pharmagest Belgium stelt u 3 tips voor om uw omzet te verhogen dankzij een optimale inrichting.
Een aantrekkelijke ruimte. Ok, maar hoe?
Vooraleer te bekijken hoe u uw apotheek aantrekkelijk maakt, moet u weten voor wie de apotheek aantrekkelijk moet zijn, dat wil zeggen, wie uw doelgroepen zijn.
In de meeste gevallen zijn de doelgroepen in een apotheek:
- patiënten die extra begeleiding en advies willen rond een bepaalde pathologie
- klanten die op zoek zijn naar (para) farmaceutische producten via een aangename winkelbeleving
Deze twee doelgroepen zijn niet onveranderlijk: een patiënt kan ook een klant zijn en omgekeerd. Maar ze koesteren niet dezelfde verwachtingen.
De patiënt verwacht van u een duidelijk, aangepast, nuttig advies en aanvullende diensten met betrekking tot zijn pathologie. Bijvoorbeeld, een gratis app om zijn therapietrouw te monitoren, zoals FarmaMobile, of meer advies en uitleg over de te volgen behandeling, zal door uw patiënt als aantrekkelijk worden ervaren.
De klant verwacht dan weer vooral een aangename winkelbeleving in uw apotheek: snel producten of informatie vinden, efficiënt kunnen betalen en het gevoel hebben dat hij geen tijd verliest. Tools zoals OffiTag, OffiTouch of OffiMedia (zie hieronder) zullen helpen om uw apotheek in zijn ogen aantrekkelijk te maken.
Tip 1: duidelijke informatie
Niemand heeft tijd te verliezen en zeker niet uw klanten. Wanneer ze uw officina binnenkomen, moet de informatie die ze zoeken meteen beschikbaar zijn. De prijzen van de producten moeten op een leesbare manier worden weergegeven, de promoties moeten duidelijk in de kijker geplaatst worden. Elektronische etiketten zijn hiervoor onmisbaar geworden en geven een modernere en overzichtelijkere uitstraling aan uw schappen.
Aarzel niet om preventietips of algemene informatie over de producten in uw apotheek te verspreiden: dit is erg nuttig om vragen die patiënten / klanten zichzelf stellen, te beantwoorden. Via schermen in het verkooppunt kunt u relevante informatie verspreiden en de patiënt / klant bezighouden wanneer hij zijn beurt afwacht voor de toonbank.
Tip 2: Georganiseerde en toegankelijke producten
Merchandising heeft twee doelstellingen: het productaanbod verduidelijken en ervoor zorgen dat klanten willen kopen.
Het is daarom belangrijk om:
- Producten aan te bieden die bij uw klanten passen en waar ze iets aan hebben
- Producten op de juiste plaats uit te stallen: plaats de meest verkochte producten op ooghoogte, sorteer de producten per assortiment, enz.
- Producten op het juiste moment aan te bieden: een rek voor zonnebeschermingsproducten in de zomer, een voorraad antigriepmiddelen in de winter, enz.
- Te zorgen voor een prijszetting die aansluit bij uw margebeleid, de concurrentie en bij de middelen van uw patiënten / klanten
- Te zorgen voor de juiste hoeveelheid producten – met het oog op ordentelijke en gevulde schappen.
ULTIMATE, uw business software voor officina ‘s, zit boordevol hulpmiddelen waarmee u een optimaal merchandisingbeleid kunt uitstippelen: het rendement van rekken berekenen met geolocatie, automatisch voorraden berekenen voor een bepaalde periode, enz.
Met de digitale zuil OffiTouch kunt u grote producten die te veel plaats in beslag nemen (bedden, rolstoelen) of producten met een grote rotatie maar een lage marge (babymelk), virtueel in uw apotheek uitstallen.
Lees er zeker ons artikel nog eens op na als u meer advies wilt over merchandising in de apotheek.
Tip 3: Een moderne en gedigitaliseerde verkoopsruimte
Digitaal is essentieel geworden in alle bedrijven. Schermen, digitale zuilen, betaalterminals, webshop, mobiele applicaties, enz.
Uw patiënten en klanten hebben nieuwe verwachtingen waaraan uw apotheek moet voldoen. Digitalisering is meer dan een hype die uw apotheek een meer trendy uiterlijk zal geven. Digitalisering biedt enorm veel kansen, zowel op het gebied van patiëntenbegeleiding als verkoop:
- Via schermen zoals OffiMedia, kunt u patiënten / klanten adviseren of informeren terwijl ze hun beurt afwachten;
- Met de digitale zuil OffiTouch kunnen uw klanten / patiënten op een aangename manier producten kopen of raadplegen;
- De elektronische etiketten van OffiTag verlenen een overzichtelijke uitstraling aan uw schappen en geven alle prijzen correct en leesbaar weer.
Al overtuigd? Vul het onderstaande formulier in en vraag ons om advies om de aantrekkelijkheid van uw apotheek te vergroten!