In België wordt de onafhankelijke apotheker geconfronteerd met een bikkelharde en wijdverbreide concurrentie. Een patiënt die goed geadviseerd werd, keert ook terug. Ontdek 4 actiepunten die u helpen om ervoor te zorgen dat uw patiënten willen terugkeren dankzij optimaal advies.
1. Wees bewust van uw toegevoegde waarde
De apotheker is het eerste aanspreekpunt van de patiënt voor de gezondheidszorg en het welzijn. Uw patiënten verwachten van u duidelijke, eenvoudige, terzake doende en regelmatige informatie. En dit zowel op curatief als preventief plan. Gelukkig hebt u twee belangrijke troeven in handen om hun deze volledige en gepersonaliseerde begeleiding te kunnen bieden: een wetenschappelijke opleiding en een goede kennis van de patiënt.
2. Speel voluit uw educatieve rol
“Wat heeft de dokter alweer gezegd…?”. Veel patiënten stellen zich deze vraag net na een consultatie bij de dokter. Artsen zijn niet altijd zeer didactisch aangelegd en hebben almaar minder tijd om aan hun patiënten te besteden. Veel patiënten begrijpen de informatie niet of vergeten wat er tijdens de consultatie gezegd werd; wat desastreus kan zijn voor de therapietrouw.
Houd dit bij een aflevering ook in gedachten. Zorg ervoor dat de patiënt zowel de pathologie als de behandeling goed heeft begrepen. En stel alles in het werk om zijn behandeling zo goed mogelijk te kunnen opvolgen. Stel bijvoorbeeld een medicatieschema op papier op of in de FarmaMobile-app (met herinneringen rechtstreeks op de smartphone van de patiënt als het tijd is om zijn geneesmiddelen in te nemen), blijf beschikbaar voor vragen en aarzel niet om te informeren naar de gezondheid van uw patiënten.
3. Denk aan preventie
Door interesse te tonen voor het leven van uw patiënten, kunt u hun niet alleen aandacht geven maar ook een cruciale rol spelen bij de preventie.
Via een onschuldige vraag kunt u proactief geneesmiddelen of parafarmaceutische producten voor uw patiënt voorstellen die overeenstemmen met zijn of haar (toekomstige) behoeften. Bijvoorbeeld vaccins die nodig zijn voor hun volgende vakantiebestemming, een zonnecrème die geschikt is voor de eerste zomer van de baby of flyers over seksueel overdraagbare aandoeningen die u kan meegeven aan ouders van tieners.
4. Personaliseer
Net zoals iedereen vindt de patiënt het aangenaam dat men aan hem denkt en is hij gevoelig voor “kleine attenties”.
Sta dicht bij uw patiënten en personaliseer zo veel mogelijk hun klantbeleving. Hoe? Lanceer bijvoorbeeld nieuwe aanbiedingen en communiceer ze enkel aan patiënten die mogelijk geïnteresseerd zijn in dit type artikel.
Als u e-mails of sms-berichten met uw patiënten wilt uitwisselen, voeg dan een korte persoonlijke zin toe. Of stop ook een bedankingsbriefje bij de bestelling wanneer uw patiënt de bestelling komt ophalen.
Ook de verjaardag van uw patiënten kunt u aanwenden om ze een gelukkige verjaardag toe te wensen of ze op deze bijzondere dag een klein geschenk aan te bieden.
Kennis is macht
Zoals je ziet, vormt goede kennis de basis van een duidelijk en volledig advies. Om uw patiënten te kennen en hun een doeltreffende begeleiding te kunnen bieden, kunt u gebruik maken van heel wat tools in Ultimate, de business software voor officina’s. Met Ultimate hebt u toegang tot alle patiënt- en productinformatie terwijl het afleveringsscherm kan blijven openstaan. Wilt u hierover meer weten? Lees ons artikel over optimale patiëntenbegeleiding met Ultimate.