In een volledig gedigitaliseerde wereld, lopen de relaties met uw patiënten ook buiten de apotheek nog verder door. Hoe bouwt u klantloyaliteit op aan de hand van interessante e-mailings? Lees hier onze 5 tips voor efficiënte nieuwsbrieven!
1. Gebruik een professioneel hulpmiddel voor het verzenden van nieuwsbrieven
Of het nu gratis of betalend is, u moet gebruik maken van een professionele tool om nieuwsbrieven te verzenden. Aan de hand van deze tool kunt u vlot en eenvoudig mooie e-mailings opstellen die voor uw patiënten uitnodigend zijn om te lezen. De tool laat u ook toe om uw contacten snel te beheren en u een zicht geven van de leessnelheid van uw e-mailings. MailChimp is bijvoorbeeld een krachtige tool waarmee u tot 2000 e-mailadressen gratis kunt beheren.
2. E-mailadressen van uw patiënten verzamelen
Voordat u begint met een nieuwsbriefmailing, moet u de e-mailadressen van uw patiënten verzamelen. Hoe doen we dat? U kunt bijvoorbeeld een automatische registratieknop toevoegen aan uw website of uw patiënten hun e-mailadres vragen bij het toekennen van een klantenkaart. Let er echter op dat u hun toestemming verkrijgt om e-mailings naar hen toe te zenden.
3. Interessante inhoud bieden
We hebben u als professional in de gezondheidszorg al verteld dat u over informatie beschikt die interessant is voor uw patiënten. Tips of trucs om dagelijkse kwalen te bestrijden, preventieboodschappen, gezondheidsnieuws of informatie over hoe je bepaalde producten het beste gebruikt: al deze onderwerpen interesseren uw patiënten. Combineer dit soort informatie met “marketing”-inhoud (wedstrijden, promoties, evenementen) om ervoor te zorgen dat uw patiënten u willen lezen!
4. Niet spammen
Te regelmatig of opdringerig e-mailings versturen is geen goed idee. Wel integendeel: e-mailclients kunnen u als “spam” beschouwen als u bepaalde regels niet respecteert. Geef uw gebruikers bijvoorbeeld altijd de mogelijkheid om zich af te melden en stuur hen geen e-mailings zonder hun toestemming. Wilt u graag het aantal lezers optimaliseren? Let er op dat u niet te vaak nieuwsbrieven rondzendt want dit is storend voor uw abonnees.
5. Analyseer de data voor een voortdurende verbetering
Afhankelijk van de verzendapplicatie voor de nieuwsbrief die u gebruikt, kunt u zeer nuttige informatie over uw abonnees krijgen. Het leespercentage geeft bijvoorbeeld aan hoeveel mensen uw e-mailing hebben geopend. De click rate vertelt u hoeveel mensen op een artikel of media hebben geklikt en stelt u zelfs in staat om te definiëren welk artikel het meest gewaardeerd werd door uw abonnees. Al deze informatie zal kostbaar zijn voor u om uw toekomstige e-mailings aan te passen. Uw doel: telkens meer patiënten bereiken met content die aan hun verwachtingen voldoet, zodat u uw adviesrol ten volle kan uitspelen. Zo komen ze terug naar uw apotheek.