Een winkelinrichter in de arm nemen kan een dure aangelegenheid worden. Toch vormen winkelinrichting en merchandising onmisbare hefbomen voor de financiële gezondheid van uw officina. Sabco geeft u enkele tips die u zullen helpen om uw officina te doen groeien zonder 1 euro uit te geven!
Wat is merchandising ?
Merchandising staat voor alle productpresentatietechnieken die gebaseerd zijn op de analyse van het consumentengedrag met het oog op een grotere afzet van de producten in een verkooppunt.
Waarom uw merchandising optimaliseren?

Beantwoord aan de behoeften van uw patiënten
De sleutel voor merchandising? Producten presenteren die beantwoorden aan de behoeften van uw patiëntenbestand. Zo plaatst u de baby-afdeling extra in de kijker als uw officina in de buurt van een kinderdagverblijf ligt of verdienen de huisapotheekmedicijnen extra aandacht als u in een kantooromgeving gelegen bent.
Waak er ook over om een goede mix van producten in huis te hebben: koppel producten van de marktleiders aan bepaalde nicheproducten, die de specialiteit van uw officina kunnen worden waarvoor patiënten bereid zijn om zich te verplaatsen.
Tip:
met het softwarepakket ULTIMATE kunt u, aan de hand van de leeftijdspiramide en uitgesplitst per geslacht, een analyse maken van uw patiëntenbestand. Zo kunt u makkelijk het type-profiel van uw patiënt bepalen om zo producten te selecteren die voor deze patiënt interessant kunnen zijn.
Kies de juiste plaats

Zorg ervoor, met het oog op een optimale verkoop, dat uw patiënten overal in uw officina kunnen rondlopen en de producten waarnaar ze op zoek zijn, of die u bij voorrang wenst te verkopen, makkelijk kunnen terugvinden:
- Reserveer de schappen met onmisbare producten (babymelk, huisapotheekmedicijnen) voor de koude zones van uw officina
- Plaats op oog- en handhoogte producten die u het beste verkoopt of producten met een grote winstmarge (makkelijk op te zoeken in uw ULTIMATE-software)
- Vul de onderste schappen met producten met een flauwe rotatie of met onmisbare producten zoals vochtige doekjes of watten.
- Denk aan cross-merchandising door verwante producten naast elkaar aan te bieden. Bijvoorbeeld, zuigflessen naast babymelk. Zo versterkt u de efficiëntie van de gekoppelde verkopen die in uw ULTIMATE-software geprogrammeerd zijn en u eraan herinneren om product x voor te stellen bij aankoop van een product y.
- Bundel de producten per pathologie
- Geef de voorkeur aan de toonbankrand voor impulsproducten tegen een lage prijs: misschien heeft de patiënt wel zin om zichzelf iets te gunnen vooraleer zijn aankopen te betalen.
- De regel is: winkelschapaandeel = marktaandeel. Hoe beter een product verkoopt, hoe meer plaats het moet innemen in het winkelschap (rendement per lopende meter).
Tip : de geolocatie in Ultimate stelt u in staat om:
- makkelijk te weten waar een product zich bevindt: handig voor de inventaris en voor het opruimwerk.
- de impact te meten van een zone in verhouding tot de marge en het omzetcijfer. U krijgt meer grip op de warme en koude zones van de officina.
Zet in op visuals
Stel u in de plaats van de patiënt: het is aangenamer om naar een rustgevende, overzichtelijke apotheek te gaan waar de artikelen vlot toegankelijk zijn
- Stapel de artikelen niet op. Stel 3 maximum 3 referenties per schap voor en minstens 2 facings per product. Plaats maximum 3 doosjes achter elkaar om te vermijden dat de doosjes wegglijden en met elkaar vermengd geraken;
- Toon duidelijk de prijs van de producten;
- Duid uw winkelschappen duidelijk aan met bordjes en kies een kleurcode per gamma. De patiënt weet dan meteen waar hij de producten die hij zoekt kan vinden.
- Plaats uw producten in de kijker: seizoensgebonden producten of producten in promotie plaatst u in de kijker bovenaan de winkelrekken, op de toonbankrand of op de seizoensgebonden rekken.
OffiTouch-schermen - Spring mee op de digitale trein: via de Offitouch-schermen, bijvoorbeeld, kunt u producten in een digitaal winkelschap plaatsen. Leuk voor de patiënt en praktisch voor de apotheker die de oppervlakte om producten te tonen zo kan vertienvoudigen. OffiMedia biedt u de kans om het oog van de patiënt te doen vallen op de producten die u zelf kiest, of op producten die beantwoorden aan zijn profiel!
- Verzorg uw etalage: met behulp van uw uitstalraam kunt u het trafiek in uw officina verhogen. Producten in de etalage ook in de officina uitstallen is trouwens een uitstekende manier om deze producten nog efficiënter onder de aandacht te brengen.